19 maart 2021
By Ramon Nijman
FASE: VERKENNINGTYPE: ARTIKELTHEMA: DIVERSITEIT
Culturele diversiteit in outsourcing

In een artikel over hoe om te gaan met culturele diversiteit in Outsourcing ligt de conclusie zodanig voor de hand dat daarmee geopend moet worden. Die is namelijk niets meer of minder dan wat geldt in elke soepele menselijke interactie: Open staan voor wat de ander drijft en bereid zijn op basis daarvan je communicatie en verwachtingen aan te passen. Oftewel: empathie. 
In elke samenwerking loopt men tegen verschillend, cultureel gedreven, gedrag aan; je kunt dit al vinden in bedrijfsculturen binnen 1 land. Om dit uitputtend proberen te duiden zou onbegonnen werk zijn. In de praktijk echter zijn de verschillen tussen de Westerse en Aziatische cultuur van zodanige aard dat het goed te doen is (en zeer interessant) daar de grote lijnen in te ontdekken. Specifiek nemen we hier de Nederlandse en de Indiase en kijken we naar de verschillen langs de assen relaties, communicatie en levensbeschouwing.
Als je deze verschillen doorgrondt, zal je zien dat je ze, in allerlei gradaties, gaat herkennen in vele samenwerkingsverbanden.
Door: Ramon Nijman

Download